VILKÅR OG KJØPSBETINGELSER

VENNLIGST LES GJENNOM  KJØPSBETINGELSENE FOR NETTHANDEL PÅ FISKEFLUA. KJØPSBETINGELSENE KAN ENDRES TIL ENHVER TID, OG BØR DERFOR LESES GJENNOM AV KJØPER HVER GANG MAN GJENNOMFØRER ET KJØP PÅ FISKEFLUA.NO.

Partene 

Selger er:

FISKEFLUA 
Organisasjonsnummer: 930769339 
Postadresse: Chausseen 378, 2340 Løten
Hentepunkt for varer: Chausseen 378, 2340 Løten
E-post: service@fiskeflua.com

heretter omtalt som « Fiskeflua ». 
Kjøper er: 
Person som er oppgitt som kjøper ved bestilling. 
heretter omtalt som «du», «kjøper» eller «kunden». 
Kjøper og selger omtales samlet som «partene».

Generelt 

Kjøp av varer eller tjenester fra Fiskeflua er regulert av bestemmelsene i disse kjøpsbetingelsene. Kjøp i nettbutikken kan bare utføres av personer fra fylte 18 år. Alternativt kan kunder under 18 år få en myndig person (eksempelvis en foresatt) til å foreta handelen.

Kjøpsbetingelsene innebærer ingen begrensning i kundens ufravikelige rettigheter i henhold til, eksempelvis, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven, personopplysningsloven og e-handelsloven.

Bestilling og avtale 

Kjøpsbetingelsene, sammen med kundens bestilling (bekreftet ved ordrebekreftelse), opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår, utgjør det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert på Fiskeflua.no server. Fiskeflua er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt på Fiskeflua.no. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere informasjon under.

Ved mottatt bestilling, vil Fiskeflua bekrefte ordren ved automatisk å utstede ordrebekreftelse. Les nøye gjennom ordrebekreftelsen når du mottar den og sjekk at den er i overensstemmelse med bestillingen.

Avvik mellom kundens bestilling og ordrebekreftelsen anses som et nytt tilbud fra Fiskeflua, som du kan akseptere eller takke nei til. Du har likevel rett til å gjøre gjeldende din opprinnelige bestilling såfremt denne er i samsvar med det som er tilbudt på fiskeflua.no. Unntak kan forekomme, for eksempel ved åpenbare prisingsfeil – se avsnittet nedenfor om Priser.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Fiskeflua i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Ved slike skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse i annonser, nettbutikk mv., kan Fiskeflua ensidig endre, slette eller avvise ordre. 

Prisbetingelser 

Alle priser er oppgitt inklusive merverdiavgift. Frakt kommer i tillegg med mindre annet fremgår uttrykkelig. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkluderer alle utgifter forbundet med kjøpet, eksempelvis porto, frakt, emballasje m.m.
Fraktpriser:

  • Fraktpriser fra 79.- pr ordre ved bestillinger. For ordre til Norge og EU er alle priser oppgitt inkl. mva. og ekskl. frakt. Fiskeflua tar forbehold om prisendringer. Prisendringer vil ikke kunne ha tilbakevirkende kraft etter bestilling. 
    Fiskeflua tar forbehold om endringer av prisene.
Levering

Vanligvis vil varene sendes fra oss en til fem virkedager etter at ordren er mottatt. Dersom det er tomt på lager for en vare, får kunde varsel pr. epost.

Viktig!  I forbindelser med høytider og inneklemte dager, kan vi ikke garantere ovennevnte leveringstider! 

Betaling 

Fiskeflua reserverer beløpet ved bestilling og krever betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra Fiskeflua til kjøperen.

Kjøper kan velge mellom betalingsløsningene PayPal og Vipps

OBS! Ved betaling via Vipps så er det viktig at Vipps er registrert på kontonummer for umiddelbar betaling. Dersom Vipps er registrert med kortnummer vil betalingen ta 3 dager.

Garanti 

Garanti som gis av Fiskeflua eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning, for eksempel med hensyn til et produkts varighet. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10. 

Rettigheter 

Nettsiden Fiskeflua.no og alt innhold som der er tilgjengelig tilhører Fiskeflua eller våre samarbeidspartnere. Informasjonen er beskyttet bl.a. gjennom lover om immaterielle rettigheter og markedsføring. Varemerker, firmanavn, produktnavn, bilder, grafikk, design, layout og informasjon om produkter, eller annet innhold, kan ikke gjenbrukes uten Fiskeflua`s skriftlige forhåndsgodkjenning.

Tvister og lovvalg 

Klager må rettes til Fiskeflua innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. 
Tvister som springer ut av eller oppstår i forbindelse med kjøpet skal partene forsøke å løse i minnelighet. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan kjøper bringe saken inn for Forbrukerrådet for mekling. For øvrig hører tvister inn under de ordinære norske domstoler, med Oslo tingrett som verneting.

Angrerett

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag. Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

 

Reklamasjon

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

Retting eller omlevering

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.